Anmälaren har uppgett att hon tagit emot oadresserad reklam från Svensk Direktreklam, trots att hon med en Nej tack-skylt på sin brevlåda visat att hon inte ville ha oadresserad reklam.
Svensk Direktreklam har uppgett att utdelningen av oadresserad post skett på grund av ett misstag.
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Av underlaget framgår att Svensk Direktreklam delat ut den anmälda reklamen till en konsument som motsatt sig sådan reklam genom en Nej tack-skylt. Svensk Direktreklam har därför brutit mot 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Mattias Grundström
Sekreterare