Anmälaren har uppgett att hon fått oadresserad reklam trots att hennes brevlåda har en Nej tack-skylt. Hon har även uppgett att hon tidigare bett företaget att inte kontakta henne.
Notar har underlåtit att yttra sig i ärendet.
Utdelning av oadresserad reklam till konsument som motsatt sig det
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till en enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en Nej tack-skylt på sin brevlåda anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Notar har underlåtit att yttra sig i ärendet. DM-nämnden lägger därför anmälarens uppgifter till grund för bedömningen. Det framgår av anmälan att anmälaren tidigare har bett företaget att inte kontakta henne.
Företaget har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att dela ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Mattias Grundström e.u. Sofia Björkbacka
Sekreterare Beredningsjurist