Fälld

Rena Villor

Uttalandedatum: 2020-02-09Diarienummer: 19-332Anmälare: En konsumentMotpart: Rena VillorFrågeställning: Marknadsföring per telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-TelefonNIX-nämndens beslut: Rena Villor har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då de ringt en konsument som tydligt motsatt sig detta

Anmälarens uppgifter

Anmälaren har uppgett att han blivit uppringd av Rena Villor (företaget) trots att han är införd i spärregistret NIX- telefon. Han har även uppgett att han i samtalet fick berättat av uppringaren att företaget bedriver telefonförsäljning genom att söka upp boende i ett visst område via olika sökfunktioner på internet och därmed inte sparar några uppgifter. Anmälaren har även uppgett att han tidigare bett företaget att inte kontakta honom.

 

Företagets uppgifter

Företaget har bekräftat den rutin som anmälaren fick berättad för sig via av uppringaren. De söker upp boende i ett visst område på hemsidor såsom hitta.se eller eniro.se och ringer sedan dessa för att bedriva direktmarknadsföring. Företaget har inte motsatt sig anmälaren uppgift om att de ringt anmälaren.

 

DM-nämndens bedömning

Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i NIX spärregister

Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknads­föringserbjudanden per telefon.

Företaget har inte motsatt sig att de ringt anmälaren, trots att han är införd i NIX-Telefon och tidigare har bett dem att inte kontakta honom.

Vad gäller Rena Villor:s rutiner för telefonförsäljning visar underlaget att företaget inte håller med interna register och spärrlistor. En konsument som inte vill bli kontaktad av ett företag ska enligt 21 § marknadsföringslagen inte bli kontaktad. Det är företagets ansvar att dels kontrollera om konsumenters telefonnummer är införda i spärregister, och därmed motsätter sig telefonförsäljning, samt att hålla med ett internt spärregister. Att företaget inte håller med sådant internt spärregister riskerar få följden att konsumenter kontaktas flera gånger trots deras invändning mot sådan kontakt, såsom verkar ha skett i detta ärende.

Rena Villor har därför brutit mot 21 § marknadsföringslagen.

                                                                  

 

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

 

 

Etiska nämnden för direktmarknadsföring

 

 

 

Mattias Grundström

Sekreterare