Anmälaren har uppgett att han den 4 november 2019 mottagit adresserad direktreklam från Skandinaviska Autogaranti (företaget) till en adressat som är avliden sedan 2014.
Skandinaviska Autogaranti har underlåtit att inkomma med ett yttrande till DM-nämnden.
Behandling av personuppgifter
EU:s förordning om personuppgifter (GDPR) reglerar bland annat hur ett företag får behandla personuppgifter i sin verksamhet. Av artikel 5.c ska insamlade personuppgifter vara adekvata, relevanta och inte för omfattande i förhållande till de ändamål som ska behandlas. Uppgifterna ska enligt artikel 5.d vara riktiga och om nödvändigt uppdaterade. Alla rimliga åtgärder ska vidtas för att säkerställa att personuppgifter som är felaktiga i förhållande till de ändamål de behandlas för raderas eller rättas utan dröjsmål. Vidare ska behandlingen för att vara laglig uppfylla ett av kraven i artikel 6.
Företaget har underlåtit att inkomma med ett yttrande angående den adresserade reklamen. DM-nämnden gör därför en bedömning baserad på det material som inkommit till nämnden.
Av underlaget framgår att företaget låtit skicka adresserad direktreklam till en person som är avliden sedan 2014. Företaget har därmed behandlat personuppgifter i strid med artikel 5.c GDPR då personuppgifterna inte varit adekvata eller relevanta för de ändamål för vilket de har behandlats, direktmarknadsföring. Företaget har även brutit mot artikel 5.d eftersom uppgifterna inte varit nödvändigt uppdaterade. Företaget har vidare inte uppfyllt något av villkoren i artikel 6 vilket betyder att behandlingen av personuppgifterna inte har varit laglig.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Mattias Grundström, Sekreterare
e.u. Sofia Björkbacka, Beredningsjurist