Fälld

MOHV, Malmö

Uttalandedatum: 2020-04-08Diarienummer: 20-042Anmälare: En konsumentMotpart: MOHV, MalmöFrågeställning: Marknadsföring per sms till konsument som tydligt motsatt sig detDM-nämndens beslut: MOHV har brutit mot 19 § marknadsföringslagen genom att skicka sms-reklam till konsument utan samtycke

Anmälarens uppgifter

Anmälaren har uppgett att hon har tagit emot sms-reklam från MOHV (företaget) utan att hon på förhand lämnat sitt samtycke till reklamen. Sms-reklamen löd ”Hej! Jag ringde dig precis, jag säljer en villa i ditt område och tänkte fråga dig om du känner någon som letar bostad i området?...”.

Företagets uppgifter

Företaget har uppgett att det som ett led i den fastighetsförmedling företaget bedriver ingår att kontakta nya eventuella intressenter. För att finna intressenter så har företaget anlitat en underleverantör som förser företaget med telefonlistor. Dessa är i sin tur införskaffade av Bisnode. Anmälarens telefonnummer fanns med på en sådan köpt telefonlista.

Företaget har vidare uppgett att sms-meddelandet inte var ett marknadsföringsmeddelande utan ett personligt utformat sms och därför inte faller in under marknadsföringslagens tillämpningsområde. Företaget har slutligen uppgett att de normalt bedriver marknadsföring per sms sparsamt och företaget ser det sms som skickats anmälaren som en olyckshändelse.

DM-nämndens bedömning

Obeställd sms-reklam

Enligt 19 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring via sms till en konsument utan dennes samtycke på förhand.

Enligt företaget utgör det anmälda sms-meddelandet inte reklam och faller därmed inte under marknadsföringslagen. DM-nämnden gör en annan bedömning då sms-meddelandet är med tanke på dess utformning är skickat i syfte att gynna företagets näringsverksamhet. Sms-meddelandet utgör därför marknadsföring.

Av underlaget framgår inte att konsumenten på förhand har givit sitt samtycke till att motta sms-reklam. Företaget har därför brutit mot 19 § marknadsföringslagen genom att skicka sms-reklam till en konsument som inte givit sitt samtycke till detta.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Etiska nämnden för direktmarknadsföring

Mattias Grundström, Sekreterare