Anmälaren har uppgett att han tagit emot oadresserad reklam från Länsförsäkringar Fastighetsförmedling (företaget) , trots att han med en Nej tack-skylt på sin brevlåda visat att han inte ville ha oadresserad reklam. Anmälaren har även uppgett att han tidigare bett företaget att inte kontakta honom.
Företaget har uppgett att alla deras utdelare blir instruerade om att följa lagstiftning och respektera Nej tack-dekaler på brevlådor. Utdelaren för den anmälda reklamen var inte anställd hos företaget, utan provjobbade en dag. Denna utdelare mottog samma instruktioner som företagets anställda utdelare men följde inte direktiven utan delade ut reklam till hushåll fastän de invänt mot sådan reklam. När företaget fick veta att utdelaren inte följde instruktionerna för utdelningen fick utdelaren inte längre sköta jobbet.
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Av underlaget framgår att företaget använt sig av en extern utdelare till sin reklam. DM-nämnden har tidigare uttalat sig om att företag har ett långtgående ansvar för sina underleverantörer. Företaget har därmed brutit mot 21 § marknadsföringslagen då de låtit dela ut oadresserad reklam till konsumenter som tydligt motsatt sig detta.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Mattias Grundström, Sekreterare