Fälld

Ellos Group, Stayhard

Uttalandedatum: 2020-08-31Diarienummer: 20-031Anmälare: En konsumentMotpart: Ellos Group, StayhardFrågeställning: Krav på samtycke vid sms-reklam. Krav på tillfredsställande avregistreringsfunktion DM-nämndens beslut: Ellos Group, Stayhard har brutit mot 19 § marknadsföringslagen då sms-reklam skickats till konsument utan dennes samtycke. Ellos Group, Stayhard har brutit mot 20 § marknadsföringslagen då sms-reklamen inte varit försedd med en tillfredsställande avregistreringsfunktion

Anmälarens uppgifter

Anmälaren har uppgett att han flera gånger försökt avregistrera sig från sms-reklam från Ellos Group, Stayhard (företaget) via sms-reklamens avregistreringslänk. Trots detta har han mottagit sms-reklam från företaget.

Företagets uppgifter

Företaget har underlåtit att yttra sig i ärendet.

NIX-nämndens bedömning

Krav på samtycke vid sms-reklam

Enligt 19 § marknadsföringslagen är det förbjudet att skicka sms-reklam till konsument såvida denne inte givit sitt samtycke till det.

Företaget har underlåtit att yttra sig i frågan. NIX-nämnden baserar sin bedömning på inkommet material till nämnden och baserar därför sin bedömning på anmälarens uppgifter.

Av underlaget framgår att konsumenten fler gånger försökt avregistrera sig från företagets sms-reklam men trots detta mottagit sms-reklam. Företaget har därför brutit mot 19 § marknadsföringslagen genom att skicka sms-reklam till en konsument utan dennes samtycke.

Krav på tillfredsställande avregistreringsfunktion

Enligt 20 § marknadsföringslagen ställs det upp ett krav på att sms-reklam ska innehålla en giltig adress till vilken en konsument kan sända en begäran om avregistrering.

Företaget har underlåtit att yttra sig i frågan. NIX-nämnden baserar sin bedömning på inkommet material till nämnden och baserar därför sin bedömning på anmälarens uppgifter. Av underlaget framgår att sms-reklamen varit försedd med en avregistreringslänk men att länken inte har fungerat på ett tillfredsställande sätt.

Företaget har därför brutit mot 20 § marknadsföringslagen genom att inte förse konsumenter med en tillfredsställande avregistreringsfunktion i sin sms-reklam.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

e.u. Sofia Björkbacka, Beredningsjurist