Anmälarna har uppgett att dessa har mottagit obeställd reklam via sms från företaget trots att de har lämnat sitt samtyckte till det. Det framgår även av respektive anmälan att sms-reklamen saknat en tillfredställande avregistreringsfunktion.
Företaget har underlåtit att yttra sig i ärendet.
Krav på samtycke vid sms-reklam
Enligt 19 § marknadsföringslagen är det förbjudet att skicka sms-reklam till konsument såvida denne inte givit sitt samtycke till det.
Företaget har underlåtit att yttra sig i frågan. NIX-nämnden baserar sin bedömning på inkommet material till nämnden och baserar därför sin bedömning på anmälarens uppgifter.
Av underlaget framgår att CoolSnow Aps har brutit mot 19 § marknadsföringslagen genom att skicka sms-reklam till en konsument utan dennes samtycke.
Krav på tillfredsställande avregistreringsfunktion
Enligt 20 § marknadsföringslagen ställs det upp ett krav på att sms-reklam ska innehålla en giltig adress till vilken en konsument kan sända en begäran om avregistrering.
Företaget har underlåtit att yttra sig i frågan. NIX-nämnden baserar sin bedömning på inkommet material till nämnden och baserar därför sin bedömning på anmälarens uppgifter. Av underlaget framgår att sms-reklamen inte varit försedd med en tillfredställande avregistreringsfunktion.
Företaget har därför brutit mot 20 § marknadsföringslagen genom att inte förse konsumenter med en tillfredsställande avregistreringsfunktion i sin sms-reklam.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Mattias Grundström, Sekreterare
e.u. Katarina Dahl, Beredningsjurist