Anmälaren har uppgett att han tagit emot oadresserad reklam från Företagsgruppen Hjälper SWE AB trots att han med en Nej tack-skylt på sin brevlåda visat att han inte ville ha oadresserad reklam.
Företagsgruppen Hjälper SWE AB (företaget) har underlåtit att yttra sig i ärendet.
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
NIX-nämnden gör sin bedömning baserad på det underlag som kommit in till nämnden. Eftersom företaget har underlåtit att yttra sig i ärendet baseras bedömningen på anmälarens uppgifter.
Underlaget visar att företaget har delat ut oadresserad reklam i strid med 21 § marknadsföringslagen eftersom reklamen delats ut till en konsument som tydligt motsatt sig sådan reklam.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
Mattias Grundström, Sekreterare