Anmälaren har uppgett att han blivit uppringd av Ventilations & VVS-tjänst Norden AB trots att hans telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-telefon.
Företaget har underlåtit att yttra sig i ärendet.
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i NIX spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
NIX-nämndens bedömning baseras på det underlag som inkommit i ärendet. Eftersom Ventilations & VVS-tjänst Norden AB har underlåtit att yttra sig i ärendet lägger NIX-nämnden anmälarens uppgifter till grund för sin bedömning.
Av anmälarens uppgifter framgår att Ventilations & VVS-tjänst Norden AB kontaktat anmälaren via telefon i marknadsföringssyfte. Det framgår vidare av underlaget att anmälarens telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-telefon. Något undantag har inte visats tillämpligt i ärendet. Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att Ventilations & VVS-tjänst Norden AB har agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument vars telefonnummer varit registrerat i spärregistret NIX-telefon.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
Mattias Grundström, Sekreterare