Anmälaren har uppgett att hon mottagit oadresserad reklam från Notar Huddinge den 24 september trots att hon tydligt motsatt sig detta. Anmälaren har även tidigare varit i kontakt med företaget av samma anledning.
Företaget har underlåtit att yttra sig i ärendet.
Direktmarknadsföring via utskick till konsumenter med Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen (2008:486) är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
NIX-nämnden baserar sin bedömning på det underlag som kommit in till nämnden. Då företaget har underlåtit att yttra sig i ärendet låter NIX-nämnden anmälarens uppgift ligga till grund för bedömningen. Av underlaget framgår att Notar Huddinge delat ut reklam till en konsument som haft en Nej Tack-skylt på brevlådan. NIX-nämnden finner att Notar Huddinge har agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen då de riktat reklam till en konsument som tydligt motsatt sig det.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Mattias Grundström, Sekreterare