Anmälaren har uppgett att hon tagit emot oadresserad reklam från Zetterberg och Blomberg Fastighetsförmedling trots att hon med en Nej tack-skylt på sin brevlåda visat att hon inte ville ha oadresserad reklam.
Zetterberg och Blomberg Fastighetsförmedling har uppgett att det inträffade beror på att utdelaren förmodligen har missat nej-tack dekalen på denna adress. Zetterberg och Blomberg Fastighetsförmedling har vidare uppgett att företaget alltid informerar de som anställs för utdelning att respektera nej-tack-dekaler.
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Det är i ärendet ostridigt att Zetterberg och Blomberg Fastighetsförmedling har delat ut reklam till en konsument vars brevlåda varit försedd med Nej-tack-dekal. Zetterberg och Blomberg Fastighetsförmedling har således agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
Mattias Grundström, Sekreterare