Anmälaren har uppgett att han mottagit oadresserad reklam från HusmanHagberg trots att han tydligt motsatt sig detta genom att spärra sig i NIX adresserat.
HusmanHagberg har underlåtit att yttra sig i ärendet.
Direktmarknadsföring via utskick till konsumenter med Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
NIX-nämnden baserar sin bedömning på det underlag som kommit in till nämnden. Då HusmanHagberg har underlåtit att yttra sig i ärendet låter NIX-nämnden anmälarens uppgift ligga till grund för bedömningen. NIX-nämnden finner att HusmanHagberg har agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen genom att rikta reklam mot en konsument som haft en Nej Tack-skylt på brevlådan och därmed tydligt motsatt sig oadresserad reklam.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Mattias Grundström, Sekreterare