Anmälaren har uppgett att han tagit emot oadresserad reklam från Skandiamäklarna den 1 december 2021 trots att han med en Nej tack-skylt på sin brevlåda visat att han inte ville ha oadresserad reklam.
Skandiamäklarna har bett om ursäkt för del felaktiga utdelningen av oadresserad reklam samt har informerat sina nyanställda som varit behälpliga vid utdelningen. Skandiamäklarna har slutligen uppgett att det aldrig har hänt företaget tidigare, och aldrig kommer hända igen.
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Underlaget visar att anmälaren har tagit emot oadresserad reklam från Skandiamäklarna trots att han tydligt motsatt sig det. Skandiamäklarna har därmed agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
Mattias Grundström, Sekreterare