Anmälaren har uppgett att hon har tagit emot oadresserad reklam från Notar Kungsholmen (Notar) trots att hon med en Nej tack-skylt på sin brevlåda visat att hon inte ville ha oadresserad reklam. Anmälaren har bifogad ett foto på den anmälda reklamen, som visar ett reklamutskick från Notar.
Notar har uppgett att deras utdelare respekterar Nej Tack-skyltar på brevlådor och att Notar gärna följer Swedmas etiska regler för marknadsföring. Notar har inte kunnat uttala sig om den specifika incidenten men har anfört att det måste bero på ett misstag och att Notar ber om ursäkt om det är Notar som har brustit.
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Underlaget består bland annat av ett foto som visar att anmälaren har tagit emot oadresserad reklam från Notar. Det får anses visat att anmälaren har tagit emot reklam från Notar trots att hon tydligt har motsatt sig det. Notar har därmed agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
Mattias Grundström, Sekreterare