Anmälaren har uppgett att han tagit emot oadresserad reklam från PostNord Sverige AB (Postnord) den 26 januari 2022 trots att han med en Nej tack-skylt på sin brevlåda visat att han inte ville ha oadresserad reklam.
Postnord har uppgett att de har kontrollerat anmälarens postlåda samt uppmärkning i aktuellt system och båda har en tydlig märkning av ”Nej tack till reklam”. Postnord har beklagat det inträffade och har uppgett att åtgärder har vidtagits på utdelningskontoret.
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Av underlaget framgår att Postnord delat ut oadresserad reklam till ett hushåll med Nej tack-skylt på brevlådan. NIX-nämnden finner att Postnord agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen genom att rikta reklam mot en konsument som tydligt motsatt sig det.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
Mattias Grundström, Sekreterare