Anmälaren har uppgett att han tagit emot oadresserad reklam från Unik Fastighetsförmedling Stockholm AB (Unik) den 17 februari trots att han med en Nej tack-skylt på sin brevlåda visat att han inte ville ha oadresserad reklam.
Unik har uppgett att de tar hjälp av externa företag och praktikanter för utdelning och att dessa fått tydliga instruktioner om utdelning. Unik har uppgett att de har varit tydliga med att hushåll med Nej tack-skylt eller konsumenter som har kontaktat Unik inte ska få deras reklam. Unik har slutligen uppgett att de har vidtagit åtgärder samt pratat med utdelarna för att försäkra att en liknande incident inte händer igen.
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Unik har inte motsatt sig uppgift om att de har delat ut oadresserad reklam till anmälaren. Underlaget visar också att Unik har delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydlig har motsatt sig det. Unik har därmed agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
Mattias Grundström, Sekreterare