Anmälaren har uppgett att han tagit emot oadresserad reklam trots att han med en Nej tack-skylt på sin brevlåda visat att han inte ville ha oadresserad reklam.
Nära & Kära i Stockholm AB har uppgett att deras sätt att skaffa kunder bygger på att de delar ut stora mängder reklam på daglig basis inom Stockholm. Nära & Kära i Stockholm AB har vidare uppgett att om de av misstag råkat lägga ett reklamblad i en brevlåda där nej till reklam framgår av brevlådan så beklagar de detta.
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Det får i ärendet anses visat att Nära & Kära i Stockholm AB har delat ut reklam till en konsument vars brevlåda varit försedd med Nej-tack-dekal. Något undantag har inte visats tillämpligt i ärendet. Nära & Kära i Stockholm AB har således agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
Mattias Grundström, Sekreterare