Friad

Folkspel

Uttalandedatum: 2022-08-29Diarienummer: 22-179 samt 22-188Anmälare: Två konsumenterMotpart: FolkspelFrågeställning: Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon. NIX-nämndens beslut: Ärendet lämnas utan åtgärd.

Anmälarnas uppgifter

Anmälarna har uppgett att de har blivit uppringda av Folkspel trots att deras telefonnummer är registrerade i spärregistret NIX-telefon. En anmälare (dnr 22-179) har även uppgett att han båda gångerna som han blivit kontaktad sa att han inte önskar att bli kontaktad av företaget igen.

Företagets uppgifter

Folkspel har uppgett att anmälningarna saknar grund eftersom Folkspel har kontaktat anmälarna i enlighet med gällande rätt. Folkspel har anfört att anmälare 1 (dnr 22-179) deltog i BingoLottos telefonlotteri senast den 23 december 2021 samt att anmälare 2 (dnr 22-188) deltog i BingoLottos telefonlotteri senast den 23 december 2021.

Folkspel har vidare uppgett att de kontrollerat sina samtalsloggar och att dessa visar att anmälare 1 (dnr 22-179) ringts upp två gånger; första samtalet gick till telefonsvarare och vid andra samtalet tackade anmälaren nej till fortsatt kommunikation, varvid inga ytterligare samtal har genomförts.

NIX-nämndens bedömning

Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i NIX spärregister

Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknads­föringserbjudanden per telefon. I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknads­föraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kund­förhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.

Det är i ärendet ostridigt att Folkspel har kontaktat anmälarna via telefon i marknadsföringssyfte trots att anmälarnas telefonnummer är registrerade i spärregistret NIX-telefon. Folkspel har emellertid visat att det föreligger ett etablerat kundförhållande mellan Folkspel och respektive anmälare. Av underlaget framgår motstridiga uppgifter avseende huruvida anmälare 1 därefter motsatt sig kontakt från Folkspel. NIX-nämnden kan inte tillmäta endera part högre tilltro eftersom innehållet i anmälarens begäran inte har visats. Kundundantaget i reglerna för NIX-telefon är således tillämpligt och Folkspels agerande står därmed inte i strid med 21 § marknadsföringslagen. Ärendet lämnas utan åtgärd

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare