Anmälaren har uppgett att hon mottagit oadresserad reklam från Properties & Partners trots att hon tydligt motsatt sig detta med en ”nej tack till reklam”-skylt på brevlådan.
Properties & Partners har underlåtit att yttra sig i ärendet.
Direktmarknadsföring via utskick till konsumenter med Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
NIX-nämnden baserar sin bedömning på det underlag som kommit in till nämnden. Då företaget har underlåtit att yttra sig i ärendet låter NIX-nämnden anmälarens uppgift ligga till grund för bedömningen.
Av anmälan framgår att anmälaren mottagit oadresserad reklam trots att hon tydligt motsatt sig detta med en Nej Tack-skylt på sin dörr. Properties & Partners har därför brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka oadresserad reklam till en konsument som tydligt har motsatt sig det.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Mattias Grundström, Sekreterare