Anmälaren har uppgett att han tagit emot oadresserad reklam från Nära & Kära AB trots att han med en Nej tack-skylt på sin brevlåda visat att han inte ville ha oadresserad reklam.
Nära & Kära AB har uppgett att de är som mest närmare 30 personer som regelbundet delar ut reklam i Storstockholm. I instruktionen till dessa personer står det att de inte ska lägga reklam i brevlådor som det klart och tydligt framgår att ingen reklam önskas. Nära & Kära AB har uppgett att antingen har skriften på ej reklam-skylten varit väderbiten eller så har en av deras medarbetare slarvat. Nära & Kära AB beklagar det inträffade.
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Anmälaren har uppgett att denne mottagit oadresserad reklam trots att han har en Nej Tack-skylt på sin brevlåda. Nära & Kära AB har uppgett två förklaringar för det inträffade, men något stöd för dessa två förklaringar har emellertid inte presenterats. NIX-nämnden bedömer mot bakgrund av detta att Nära & Kära AB har agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen genom att ha delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig det.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
Mattias Grundström, Sekreterare