Anmälaren har uppgett att han har mottagit obeställd reklam via sms från Nordiska inglasningar trots att han inte samtyckt till detta.
Nordiska inglasningar har underlåtit att yttra sig i ärendet.
Krav på samtycke vid sms-reklam
Enligt 19 § marknadsföringslagen är det förbjudet att skicka sms-reklam till konsument om denne inte givit sitt samtycke till det.
NIX-nämnden baserar sin bedömning på det underlag som kommit in till nämnden. Eftersom Nordiska inglasningar har underlåtit att yttra sig i ärendet lägger NIX-nämnden anmälarens uppgifter till grund för sin bedömning i ärendet.
Av anmälarens uppgifter framgår att anmälaren har mottagit sms-reklam trots att han inte samtyckt till det. Något undantag har inte visats tillämpligt i ärendet. Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att Nordiska inglasningar brutit mot 19 § marknadsföringslagen genom att skicka sms-reklam till en konsument utan dennes samtycke.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
Mattias Grundström, Sekreterare