Anmälaren har uppgett att han mottagit oadresserad reklam från Trädfällarlaget trots att han tydligt motsatt sig detta med en Nej Tack-skylt på brevlådan.
Trädfällarlaget har underlåtit att yttra sig i ärendet.
Direktmarknadsföring via utskick till konsumenter med Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
NIX-nämnden baserar sin bedömning på det underlag som kommit in till nämnden. Då Trädfällarlaget har underlåtit att yttra sig i ärendet låter NIX-nämnden anmälarens uppgift ligga till grund för bedömningen. Av underlaget framgår att Trädfällarlaget skickat oadresserad reklam till anmälaren trots att denne hade en Nej Tack-skylt på brevlådan. Trädfällarlaget har därför brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka oadresserad reklam till en konsument som tydligt har motsatt sig det.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Mattias Grundström, Sekreterare