Anmälaren har uppgett att han blivit uppringd av Telenor Sverige AB (företaget) trots att han är införd i spärregistret NIX-Telefon.
Företaget har underlåtit att yttra sig i ärendet.
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i NIX spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Telenor Sverige AB har underlåtit att yttra sig i ärendet. NIX-nämnden gör sin bedömning baserat på det material som kommit in till nämnden och baserar därför sin bedömning på anmälarens uppgifter.
Av underlaget framgår att anmälaren blivit kontaktad av Telenor Sverige AB via telefon i marknadsföringssyfte trots att anmälarens telefonnummer är anmält till spärregistret NIX-Telefon. Något undantag är inte tillämpligt i ärendet. Telenor Sverige AB har därför brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument som var införd i spärregistret NIX-Telefon.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Mattias Grundström, Sekreterare