Ärenden
Dependia AB
Uttalande 2019-08-12
Dnr 19-167
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Dependia AB
Frågeställning:
Marknadsföring per telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon.
Förekomst av s.k. tysta samtal
NIX-nämndens beslut:
DM-nämnden finner att Dependia AB brutit mot god sed vid direktmarknadsföring, då konsumentens telefonnummer var infört i spärregistret NIX-Telefon.
DM-nämnden finner vidare att Dependia AB brutit mot god sed vid direktmarknadsföring genom bruk av s.k. tysta telefonsamtal, eftersom företaget inte får anses ha gjort tillräckligt för att förhindra att ytterligare sådana samtal rings
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgivit att han blivit uppringd av företaget i marknadsföringssyfte ett flertal gånger trots att han har anmält sitt telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon. Anmälaren har även gjort gällande att företaget vid minst tre tillfällen ringt s.k. tysta telefonsamtal. Det senaste samtalsförsöket gjordes den 14 maj 2019.
Uppgifter från Föreningen NIX-Telefon
Nämnden har från Föreningen NIX-Telefon inhämtat att anmälarens telefonnummer var infört i NIX-Telefon vid tiden för samtalen.
Företagets uppgifter
Företaget bekräftar delvis anmälarens uppgifter. Anmälaren har blivit uppringd tre gånger utan att företaget lyckats komma fram till honom. Dessa telefonsamtal genomfördes den 8 maj, 10 maj samt 14 maj.
Företaget anger vidare att man pratat med en granne till anmälaren som sa att han och grannen pratat om TV abonnemang och att företaget kan kontakta grannen eller alla i grannskapet gällande abonnemang. Listorna som företaget får av sina uppdragsgivare är tvättade mot NIX, sen om någon ger företaget en referens kan inte företaget säkerställa om personen är NIX:ad eller inte.
DM-nämndens bedömning
NIX-Telefon
19–21 §§ marknadsföringslagen innehåller bestämmelser om obeställd reklam. Av dessa följer att en näringsidkare inte får rikta marknadsföringserbjudanden per telefon till fysiska personer som tydligt motsatt sig sådana samtal. Personer som anmält sina telefonnummer till spärr-registret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknads-föringserbjudanden per telefon.
Enligt reglerna för NIX-Telefon, vilka fastställts i en överenskommelse med Konsumentverket, är det – som huvudregel – inte förenligt med god marknadsföringssed att i försäljnings-, marknadsförings- eller insamlingssyfte ringa till konsumenter vars telefonnummer är införda i spärregistret NIX-Telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det inte anses strida mot god sed att i ovan nämnda syften kontakta konsumenter vars telefonnummer finns i spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknads-föraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster eller när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad. Ett kund-förhållande ska anses bestå även en tid efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts, normalt minst sex månader därefter men inte mer än ett år.
Dependia AB har inte inkommit med underlag som stödjer att ett undantag till NIX-Telefon förelegat varför DM-nämnden finner att företaget agerat i strid mot god direktmarknadsföringssed. Nämnden vill samtidigt betona att en rekommendation från en granne att kontakta en konsument inte medför en rätt för företaget att kontakta denne utan att först granska aktuellt telefonnummer mot spärregistret NIX-Telefon.
Förekomst av s.k. tysta samtal
Enligt 19 § marknadsföringslagen får näringsidkare vid marknadsföring till fysisk person använda uppringningsautomater eller andra liknande automatiska system för individuell kommunikation som inte betjänas av någon enskild, endast om den fysiska personen samtyckt till detta på förhand.
Branschorganisationerna SWEDMA och Förening Kontakta har gemensamt antagit branschetiska regler för marknadsföring per telefon till konsument. Enligt reglerna ska s.k. tysta samtal i princip undvikas vid telemarketing. Med tysta samtal avses samtal som rings automatiskt utan att någon person är omedelbart tillgänglig på den uppringande sidan. Om tysta samtal uppkommer ska marknadsföraren säkerställa att inte ytterligare tysta samtal rings till samma telefonnummer. DM-nämnden anser att reglerna är ett uttryck för god sed vid all marknadsföring per telefon till konsumenter.
Det är DM-nämndens inställning att inte ställa företag som utfört ett tyst samtal till ansvar så länge de har visat att de gjort vad de kunnat för att säkerställa att fler inte utförs. Det kan till exempel röra sig om att automatiskt ta bort telefonnumret som det tysta samtalet ringts till, följt av en manuell åtgärd såsom att en agent ringer och förklarar vad som har skett.
Dependia AB har inte bemött de s.k. tysta telefonsamtalen. DM-nämnden går därför på anmälarens uppgifter varför företaget anses ha agerat i strid mot god direktmarknadsföringssed.
****
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
****
Etiska nämnden för direktmarknadsföring
Mattias Grundström, Sekreterare