Ärenden
Viasat AB
Uttalande 2019-08-30
Dnr 19-213
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Viasat AB
Frågeställning:
Skyldighet att respektera konsuments begäran och tillhandahålla internt spärregister. Underlåtenhet att inkomma med yttrande
NIX-nämndens beslut:
DM-nämnden finner att samtalen stred mot god sed vid direktmarknadsföring eftersom Viasat AB återkontaktat anmälaren trots uttrycklig begäran om att undslippa vidare kontakt. DM-nämnden finner vidare att Viasat AB brutit mot god sed genom att inte inkomma med ett yttrande
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgivit att hon vid upprepade tillfällen blivit kontaktad av Viasat AB i marknadsföringssyfte trots att hon uttryckligen begärt att inte bli kontaktad igen. Anmälaren har även fått en försäkran på att företaget inte ska kontakta henne igen. Detta har dock inte medfört önskad effekt. Den senaste kontakten ägde rum den 20 juni 2019.
Företagets uppgifter
Viasat AB har underlåtit att yttra sig i ärendet.
DM-nämndens bedömning
Skyldighet att upprätthålla en intern spärregister
Enligt Artikel C14 i Internationella Handelskammarens (ICC) Regler för reklam och marknadskommunikation åligger det företag att tillförsäkra att inte riktar direktreklam till konsument som undanbett sig detta.
Vidare har Swedish Direct Marketing Association (SWEDMA) tillsammans med Datainspektionen utarbetat ”Regler för användning av personuppgifter mm vid direktmarknadsföring för försäljnings-, insamlings-, medlemsvärvningsändamål och liknande” (Branschregler). Enligt punkt 6.4.2. i dessa regler ska om den registrerade motsatt sig att adressuppgifter används för direktmarknadsföring detta respekteras.
Internationella handelskammarens Regler för reklam och marknadskommunikation föreskriver bland annat att marknadsföring ska vara laglig, hederlig och vederhäftig samt att den inte får utformas på ett stötande sätt. Marknadsföringen ska utformas med vederbörlig känsla av socialt och yrkesmässigt ansvar. Den ska vidare vara förenlig med vad som inom näringslivet uppfattas som god affärssed. Ingen kommunikation får vara utformad så att allmänhetens förtroende för marknadsföringen skadas.
DM-nämnden har i flera ärenden uttalat att det åligger marknadsföraren att tillhandahålla ett internt spärregister för att förhindra marknadsföring till mottagare som begärt att inte bli kontaktade. Spärregistret ska enligt DM-nämndens mening vara utformat så att en begäran från en konsument eller näringsidkare att slippa ytterligare direktreklamkontakt kan ske kostnads-fritt, när som helst och få snabb effekt, oavsett av om den registrerade själv tidigare begärt att få direktreklamförsändelser från företaget eller om personuppgifterna inhämtats från någon annan källa.
Det åligger därför Viasat ABatt effektivt tillhandahålla ett sådant spärregister. Viasat ABhar underlåtit att yttra sig i ärendet. DM-nämnden lägger därför anmälarens uppgifter till grund för bedömningen och finner således att Viasat ABbrutit mot god sed vid direktmarknadsföring genom att inte respektera en konsuments begäran att inte bli återkontaktad.
Underlåtenhet inkomma med yttrande till branschens självreglerande organ
DM-nämnden noterar att det enligt Internationella handelskammarens ”Grundregler för reklam och marknadskommunikation” (artikel 8) åligger marknadsföraren att utan dröjsmål framlägga bevis inför de självreglerande organ som ansvarar för tillämpningen av dessa regler. Viasat ABhar därför även i den delen brutit mot god sed vid direktmarknadsföring.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Etiska nämnden för direktmarknadsföring
Mattias Grundström, Sekreterare e.u. Andrea Hemming, Beredningsjurist