Ärenden
Uttalande 2019-08-25
Dnr 19-223
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Sambla
Frågeställning:
Otillbörlig marknadsföring
NIX-nämndens beslut:
DM-nämnden finner att telefonsamtalet stred mot god sed vid direktmarknadsföring, då marknadsföringen utformats på ett sätt som kan verka stötande för konsumenten och som kan äventyra allmänhetens förtroende för marknadsföringen
Anmälaren har uppgivit att Sambla ringt henne och utgett sig för att samarbeta med anmälarens bank samt att man sökt henne för att prata om hennes privatlån. Anmälaren betonar här att hon inte har några privatlån. Aktuellt telefonsamtal skedde den 29 juli 2019.
Företaget har inkommit med ett yttrande men inte berört punkten om vilseledande marknadsföring.
Otillbörlig marknadsföring
Marknadsföringslagen (2008:486) innehåller bestämmelser om vilseledande och otillbörlig reklam. Bland annat föreskrivs enligt 5 § att marknadsföring ska överensstämma med god sed.
Internationella handelskammarens (ICC) Regler för reklam och marknadskommunikation föreskriver bland annat att marknadsföring ska vara laglig, hederlig och vederhäftig samt att den inte får utformas på ett stötande sätt. Marknadsföringen ska utformas med vederbörlig känsla av socialt och yrkesmässigt ansvar. Den ska vidare vara förenlig med vad som inom näringslivet uppfattas som god affärssed. Ingen kommunikation får vara utformad så att allmänhetens förtroende för marknadsföringen skadas. ICC:s regler föreskriver även att konsumenten ska få information om vilka åtaganden som erbjudandet innebär (artikel C1). Att marknadsföraren är skyldig att tillse att konsumenten är väl införstådd med de villkor som gäller för avtalet framgår även av SCCF/SWEDMA:s etiska regler för telemarketing.
Det bör i detta sammanhang även nämnas att det enligt 8 § marknadsföringslagen (2008:486) är förbjudet med vilseledande marknadsföring.
Företaget har inte bemött aktuell ärendepunkt varför DM-nämnden går på anmälarens uppgifter. DM-nämnden finner därmed att Sambla agerat vilseledande och därmed i strid med god direktmarknadsföringssed.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Etiska nämnden för direktmarknadsföring
Mattias Grundström
Sekreterare