Ärenden
PEC Sweden AB
Uttalande 2019-08-19
Dnr 19-235
Anmälare:
En konsument
Motpart:
PEC Sweden AB
Frågeställning:
Marknadsföring per telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
DM-nämnden finner att PEC Sweden AB inte brutit mot god sed vid direktmarknadsföring, eftersom undantag till reglerna för NIX-Telefon förelegat
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgivit att han blivit uppringd av PEC Sweden AB i marknadsföringssyfte, trots att han har anmält sitt telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon. Samtalet ringdes den 8 juli 2019.
Uppgifter från Föreningen NIX-Telefon
Nämnden har från Föreningen NIX-Telefon inhämtat att anmälarens telefonnummer infördes i spärregistret den 8 oktober 2013.
Företagets uppgifter
PEC Sweden AB har ringt anmälaren åt företagets uppdragsgivare Telenor. Det föreligger ett etablerat kundförhållande mellan företagets uppdragsgivare och den anmälaren. Anmälaren har således sökts, utan framgång, för att erbjuda ytterligare produkter eller tjänster inom Telenorsfären.
DM-nämndens bedömning
19-21 §§ marknadsföringslagen innehåller bestämmelser om obeställd reklam. Av dessa följer att en näringsidkare inte får rikta marknadsföringserbjudanden per telefon till fysiska personer som tydligt motsatt sig sådana samtal. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
Enligt reglerna för NIX-Telefon, vilka fastställts i en överenskommelse med Konsumentverket, är det – som huvudregel – inte förenligt med god marknadsföringssed att i försäljnings-, marknadsförings- eller insamlingssyfte ringa till konsumenter vars telefonnummer är införda i spärregistret NIX-Telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det inte anses strida mot god sed att i ovan nämnda syften kontakta konsumenter vars telefonnummer finns i spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster eller när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad. Ett kundförhållande ska anses bestå även en tid efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts, normalt minst sex månader därefter men inte mer än ett år.
PEC Sweden AB har inte motsatt sig att aktuellt telefonsamtal skett. Däremot har företaget visat på att ett undantag till reglerna för NIX-Telefon förelegat. PEC Sweden AB har därför inte agerat i strid med god direktmarknadsföringssed.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Etiska nämnden för direktmarknadsföring
Mattias Grundström
Sekreterare