Ärenden
Eld & Ventilation i Sverige AB
Uttalande 2019-11-28
Dnr 19-244
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Eld & Ventilation i Sverige AB
Frågeställning:
Marknadsföring per telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon. Underlåtenhet att inkomma med begärt yttrande.
NIX-nämndens beslut:
DM-nämnden finner att Eld & Ventilation i Sverige AB brutit mot 21 § marknadsföringslagen eftersom de ringt en konsument som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han blivit uppringd av Eld & Ventilation i Sverige AB i marknadsföringssyfte trots att han visat att han inte vill ha sådana samtal genom att anmäla sitt telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon. Samtalet ringdes den 21 augusti 2019.
Uppgifter från Föreningen NIX-Telefon
Nämnden har från Föreningen NIX-Telefon inhämtat att anmälarens telefonnummer infördes i spärregistret den 16 mars 2016.
Företagets uppgifter
Eld & Ventilation i Sverige AB har uppgett att de i detta fall kontaktat en befintlig kund som själv beställt den tjänst som företaget saluför men att anmälarens uppgifter tagits ur företagets register efter anmälan.
DM-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i NIX spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Eld & Ventilation i Sverige AB har uppgett att ett undantag enligt 21 § marknadsföringslagen varit tillämpligt på grund av ett befintligt kundförhållande mellan företaget och anmälaren.
Att anmälaren har uppgett att företaget i det anmälda samtalet ringde i syfte att boka ett besök med anmälaren, samt att anmälaren uppgett att han efter samtalet gjort efterforskningar om företaget tyder på att anmälaren inte haft med företaget att göra innan samtalet. DM-nämnden kommer att gå på anmälarens uppgifter och bedömer att Eld & Ventilation i Sverige AB brutit mot 21 § marknadsföringslagen då de kontaktat en konsument som tydligt motsatt sig detta.
****
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
****
Etiska nämnden för direktmarknadsföring
Mattias Grundström
Sekreterare