Ärenden
Uttalande 2019-12-19
Dnr 19-273
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Falck Sverige
Frågeställning:
Krav på samtycke vid e-postreklam
NIX-nämndens beslut:
Falck Sverige har inte brutit mot 19 § marknadsföringslagen
Anmälaren har uppgett att han mottagit e-post i marknadsföringssyfte utan att han på förhand givit sitt samtycke till detta.
Falck Sverige har uppgett att de kontaktat anmälaren i egenskap av näringsidkare och att kravet på samtycke enligt marknadsföringslagen därför inte gäller.
Krav på samtycke vid e-postreklam
Enligt 19 § marknadsföringslagen är det förbjudet att skicka e-postreklam till konsument såvida denne inte givit sitt samtycke till det.
Av underlaget framgår att anmälaren kontaktats i egenskap av näringsidkare. Marknadsföringslagens krav på samtycke vid e-postreklam tll fysiska personer blir inte tillämplig då Falck Sverige kontaktat anmälaren i egenskap av juridisk person.
Falck Sverige har inte brutit mot 19 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens ordförande i samråd med nämndens sekreterare.
Etiska nämnden för direktmarknadsföring
Mattias Grundström
Sekreterare