Ärenden
Kombispel/Kombilotteriet
Uttalande 2019-12-19
Dnr 19-280
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Kombispel/Kombilotteriet
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Kombispel / Kombilotteriet frias från misstanke om överträdelse av 21 § marknadsföringslagen
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han tagit emot oadresserad reklam från Kombispel / Kombilotteriet, trots att han med en Nej tack-skylt på sin brevlåda visat att han inte ville ha oadresserad reklam.
Företagets uppgifter
Kombispel / Kombilotteriet har uppgett att marknadsföringen i fråga har fallit ur en medlemstidning till PRO.
DM-nämndens bedömning
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Av underlaget framgår att den anmälda reklamen har legat invikt i en medlemstidning till PRO och utgör alltså inte oadresserad direktreklam. Kombispel / Kombilotteriet frias helt från misstanke om agerande i strid med marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens ordförande i samråd med nämndens sekreterare.
Etiska nämnden för direktmarknadsföring
Mattias Grundström
Sekreterare