Ärenden
Uttalande 2020-01-03
Dnr 19-292
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Eld & Ventilation i Sverige AB
Frågeställning:
Marknadsföring per telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Eld & Ventilation i Sverige AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument som tydligt motsatt sig det
Anmälaren har uppgett att han blivit uppringd av Eld & Ventilation i Sverige AB (företaget) trots att han är införd i spärregistret NIX- telefon. Anmälaren har även uppgett att han tidigare har bett företaget att inte kontakta honom.
Eld & Ventilation i Sverige AB har uppgett att anmälaren är en kund till företaget samt att anmälaren inte har bett om att avsluta kontakten. Eld & Ventilation i Sverige AB har nu gallrat anmälaren ur sina register.
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i NIX spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Av underlaget framgår motstridiga uppgifter. Företaget har hävdat att de och anmälaren är i ett kundförhållande och att de därför inte brutit mot 21 § marknadsföringslagen. Anmälaren har lämnat uppgift om att han tidigare bett företaget att inte kontakta honom. Då DM-nämnden har tagit emot anmälningar från ett stort antal konsumenter som uppgett likartade uppgifter mot samma företag, anser DM-nämnden att man i ord-mot-ord-situationer som i detta fall kan tillmäta anmälarens uppgifter större tilltro. Eld & Ventilation i Sverige AB har därför brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument som var införd i NIX-telefon samt hade bett företaget inte kontakta honom.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Etiska nämnden för direktmarknadsföring
Mattias Grundström
Sekreterare