Ärenden
Uttalande 2020-02-21
Dnr 19-333
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Frågeställning:
Krav på tillfredsställande avregistreringsfunktion i e-postreklam
NIX-nämndens beslut:
Google har brutit mot 20 § marknadsföringslagen då företaget inte försett e-post i direktmarknadsföringssyfte med en tillfredsställande avregistreringsfunktion
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han mottagit e-postreklam från Google som saknat en adress till vilken mottagaren kan begära avregistrering från reklamen.
Företagets uppgifter
Google har underlåtit att inkomma med ett yttrande till DM-nämnden.
DM-nämndens bedömning
Tillfredsställande avregistreringsfunktion
Marknadsföring via elektronisk post ska enligt 20 § marknadsföringslagen alltid innehålla en giltig adress till vilken mottagaren kan skicka en begäran om att marknadsföringen ska upphöra.
Google har inte inkommit med ett yttrande i ärendet. DM-nämnden gör därför en bedömning baserad på det underlag som inkommit till nämnden.
Av underlaget framgår att Google skickat e-postreklam till en konsument som inte innehållit en tillfredsställande avregistreringsfunktion. DM-nämnden anser därför att Google har brutit mot 20 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens ordförande i samråd med nämndens sekreterare.
Etiska nämnden för direktmarknadsföring
Mattias Grundström, Sekreterare
e.u. Sofia Björkbacka, Beredningsjurist