Ärenden
Specsavers
Uttalande 2020-03-05
Dnr 19-342
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Specsavers
Frågeställning:
Adresserad direktreklam till en konsument som tydligt motsatt sig det. Behandling av personuppgifter
NIX-nämndens beslut:
Specsavers har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att låta skicka adresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig det. Specsavers har agerat i strid med artikel 21 i EU:s förordning om personuppgifter eftersom företaget har behandlat konsuments personuppgifter i direktmarknadsföringssyfte efter konsuments invändning mot det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att hon har mottagit adresserad reklam från Specsavers (företaget)trots att hon tidigare har bett företaget att inte kontakta henne.
Företagets uppgifter
Företaget har underlåtit att inkomna med ett yttrande.
DM-nämndens bedömning
Adresserad direktreklam till konsument som motsatt sig det
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till en enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta.
Företaget har underlåtit att inkomma med ett yttrande. DM-nämnden gör sin bedömning baserad på inkommet underlag. Specsavers har därför brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att låta skicka adresserad direktreklam till en konsument som tydligt motsatt sig det.
Behandling av personuppgifter
EU:s förordning om personuppgifter (GDPR) reglerar bland annat hur ett företag får behandla personuppgifter i sin verksamhet. Av artikel 5 framgår ett krav på att behandling av personuppgifter ska vara laglig. Artikel 6 räknar upp de lagliga grunder som kan användas. Enligt artikel 21 p.3 så får personuppgifter inte längre behandlas för direktmarknadsföringsändamål om den registrerade invänder mot det. Enligt anmälan har konsumenten begärt avregistrering från viss direktmarknadsföring. Detta ska enligt DM-nämnden även uppfattas som en invändning mot att konsumentens personuppgifter behandlas för detta ändamål (direktmarknadsföring).
DM-nämnden bedömer att Specsavers behandlat personuppgifter i detta ändamål efter konsuments invändning mot detta, och att Specsavers därmed agerat i strid med artikel 21 p.3 GDPR.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Etiska nämnden för direktmarknadsföring
Mattias Grundström, Sekreterare
e.u. Sofia Björkbacka, Beredningsjurist