Ärenden
MySafety Försäkringar AB
Uttalande 2020-06-10
Dnr 20-022 ompr
Anmälare:
En konsument
Motpart:
MySafety Försäkringar AB
Frågeställning:
Marknadsföring per telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon. Skyldighet att utge information
NIX-nämndens beslut:
Anmälan lämnas delvis utan åtgärd. MySafety Försäkringar AB har brutit mot artikel 15 i EU:s förordning om personuppgifter genom att inte lämna begärd information om hur konsuments personuppgifter införskaffats
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att hon blivit uppringd av MySafety Försäkringar AB (företaget) trots att hon är införd i spärregistret NIX- telefon. Anmälaren har även uppgett att företaget vid hennes fråga om hur företaget erhållit hennes personuppgifter inte har svarat henne.
Företagets uppgifter
Företaget har uppgett att anmälaren deltagit i en internettävling den 25 januari 2020 som innebar att vinnaren fick ett års gratis städning. Företaget har uppgett att anmälaren har godkänt att bli kontaktad av företaget genom att delta i tävlingen.
DM-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i NIX spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Av underlaget framgår att företaget erhållit anmälarens godkännande till kontakt genom en internettävling. Anmälan lämnas därför i denna del utan åtgärd.
Skyldighet att utge information
Skyldigheten att utge information framgår enligt artikel 15 i EU:s förordning om personuppgifter (GDPR). Av underlaget framgår att konsumenten begärt information om hur hennes personuppgifter erhållits. Företaget har inte bemött denna fråga.
DM-nämnden gör en bedömning baserat på material som kommit in till nämnden och finner att företaget har brutit mot artikel 15 GDPR genom att inte utge begärd information om hur konsumentens personuppgifter erhållits till konsumenten.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Etiska nämnden för direktmarknadsföring
Mattias Grundström, Sekreterare