Ärenden
Verisure Sverige AB
Uttalande 2020-06-10
Dnr 20-079
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Verisure Sverige AB
Frågeställning:
Marknadsföring per telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Verisure Sverige AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att rikta direktmarknadsföring mot en konsument som var införd i NIX-spärregister och således tydligt motsatt sig detta
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att hon blivit uppringd av Verisure Sverige AB (företaget) trots att hon är införd i spärregistret NIX- telefon.
Företagets uppgifter
Företaget har bekräftat att anmälaren blivit uppringd av en franchisetagare till företaget. Företaget har nu spärrat anmälaren från framtida kontakt i interna spärregister. Företaget har även uppgett att de den senaste tiden har vidtagit åtgärder för att förbättra rutinerna kring NIX-Telefon och de krav som gäller för marknadsföring för företaget. Företaget har nu en policy som stadgar att kontroll mot NIX-registret alltid måste ske. Denna policy var dock inte antagen vid tiden för incidenten. Företaget beklagar det inträffade.
DM-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i NIX spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Av underlaget framgår att företaget ringt en konsument som tydligt motsatt sig sådan telefonförsäljning genom att låta föra in sitt telefonnummer i NIX-Telefon. Företaget har därför brutit mot 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Etiska nämnden för direktmarknadsföring
Mattias Grundström, Sekreterare