Ärenden
Fastighetsbyrån Uppsala
Uttalande 2020-11-10
Dnr 20-339, 20-340 samt 20-341
Anmälare:
Flera konsumenter
Motpart:
Fastighetsbyrån Uppsala
Frågeställning:
Krav på samtycke vid sms-reklam
NIX-nämndens beslut:
Fastighetsbyrån Uppsala har brutit mot 19 § marknadsföringslagen då sms-reklam skickats till konsumenter utan deras samtycke
Anmälarnas uppgifter
Anmälarna har uppgett att dessa har mottagit obeställd reklam via sms från företaget.
Företagets uppgifter
Företaget har underlåtit att yttra sig i ärendet.
NIX-nämndens bedömning
Krav på samtycke vid sms-reklam
Enligt 19 § marknadsföringslagen är det förbjudet att skicka sms-reklam till konsument såvida denne inte givit sitt samtycke till det.
Företaget har underlåtit att yttra sig i frågan. NIX-nämnden baserar sin bedömning på inkommet material till nämnden och baserar därför sin bedömning på anmälarnas uppgifter.
Av underlaget framgår att Fastighetsbyrån Uppsala AB har brutit mot 19 § marknadsföringslagen genom att skicka sms-reklam till tre konsumenter trots att mottagarna ej samtyckt till det.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare
e.u. Katarina Dahl, Beredningsjurist