Ärenden
Enklare Ekonomi AB
Uttalande 2020-12-13
Dnr 20-400
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Enklare Ekonomi AB
Frågeställning:
Marknadsföring per telefon till konsumenter vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att hans dotter blivit uppringd av Enklare Ekonomi AB (företaget) trots att mottagaren tydligt motsatt sig detta. Anmälaren har även uppgett att samtalet ringdes till ett barn under 16 år.
Företagets uppgifter
Företaget har uppgett att när kundprospekt köps in ställs vissa krav på adresskällan, bland annat att de ska vara över 25 år. Detta för att säkerställa att de inte kontaktar minderåriga, samt att det är ett marknadssegment som de i regel inte konverterar till kunder. Företagets målgrupp är människor mellan 25 - 60 år. Samtliga nummer som konsumenten har uppgett att denne blivit uppringd ifrån ägs av företaget. Av de sex stycken bifogade numren är endast tre stycken aktiva. Dessa används för att ta emot samtal och är således inga nummer som används för påringningar till konsumenter. Från den data företaget har kan de ej se att de skulle ha kontaktat konsument med det angivna telefonnumret. Företagets underleverantör LeadDesk kan inte se att företaget skulle kontaktat konsument i deras back-end loggar. Ett kundprospekt med det angivna telefonnumret har aldrig köpts in, vilket innebär att en arbetstagare manuellt skulle ha behövt ringa konsumenten. Om detta vore fallet skulle detta kunna spåras i ringsystemet. Då numret blev svartlistat 2020-10-07 kan företaget inte kontakta konsument även om de skulle ha köpt in kundprospektet. Ärendet undersöks vidare internt och en dialog förs med LeadDesk.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i NIX spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Motparten har enligt vad den uppger vidtagit vissa utredningsåtgärder som motsäger anmälarens uppgifter. Då ärendet inte med erforderlig säkerhet kan avgöras på befintligt material lämnas anmälan utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare