Ärenden
Telia
Uttalande 2021-11-26
Dnr 21-136
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Telia
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon.
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne blivit uppringd av Telia trots att hans telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-telefon.
Företagets uppgifter
Telia har uppgett att säljaren tidigare hade ringt anmälarens sambos telefonnummer, som inte är registrerat i NIX-telefon. Under detta samtal uppgav anmälarens sambo att det var anmälaren som ”sköter” det som säljaren pratade om. Telia har vidare uppgett att säljaren efter samtalet sökte upp anmälarens telefonnummer och registrerade detta i Telias system.
Telia har uppgett att säljaren agerade i strid med Telias arbetssätt samt att Telia har vidtagit åtgärder.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i NIX spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon. Det är i ärendet ostridigt att Telia har kontaktat anmälarens telefonnummer i marknadsföringssyfte. Det är även klarlagt att anmälarens telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-telefon.
Av underlaget i ärendet framgår det att säljaren har agerat i strid med Telias arbetssätt och på eget initiativ uppsökt och registrerat anmälarens telefonnummer i företagets register. Mot bakgrund av detta vill NIX-nämnden understryka vikten av att tydligt informera sin personal om de regler som finns och det arbetssätt företaget arbetar efter. Det framgår vidare av underlaget att Telia har haft tydliga riktlinjer för sin marknadsföring samt att dessa riktlinjer har kommunicerats till de som är ansvariga för företagets marknadsföring. Telia får härigenom anses ha gjort vad som rimligen kan krävas av företaget i denna situation. Mot bakgrund av detta finner NIX-nämnden att Telia inte kan hållas ansvarigt för den enskilde säljarens felaktiga agerande i ärendet. Ärendet lämnas därför utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare