Ärenden
Aller Media AB
Uttalande 2022-04-28
Dnr 21-157
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Aller Media AB
Frågeställning:
Krav på samtycke vid sms-reklam.
NIX-nämndens beslut:
Aller Media AB har agerat i strid med 19 § marknadsföringslagen då sms-reklam skickats till konsument utan dennes samtycke
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han mottagit obeställd reklam via sms från Aller Media den 10 mars 2021 trots att han inte har lämnat samtyckte till det. Det framgår av underlaget att anmälaren har återkallat sitt samtycke genom att följa de instruktioner för avregistrering som följde med sms-reklamen vid ett tidigare tillfälle. Anmälaren har till anmälan bifogat en bild av den anmälda reklamen, som visar att han har begärt avregistrering från reklamen samt att han senare har mottagit sms-reklam.
Företagets uppgifter
Aller Media har anfört att två kontakter har varit registrerade hos företaget med samma telefonnummer och samma e-postadress. Aller Media har uppgett att deras avregistreringsfunktion fungerar, men att bara den ena kontakten avregistrerades från fortsatt sms-reklam vid avregistreringen, och inte bägge kontakter. Reklamen som skickades efter den ena kontaktens spärr skickades till den andra kontakten, som registrerat sig med samma nummer. Detta fel är enligt Aller Media åtgärdat och båda kontakter är spärrade från reklam.
NIX-nämndens bedömning
Krav på samtycke vid sms-reklam
Enligt 19 § marknadsföringslagen (2008:486) är det förbjudet att skicka sms-reklam till konsument såvida denne inte givit sitt samtycke till det.
Av underlaget framgår att anmälaren invänt mot att få fortsatt sms-reklam från Aller Media AB. Aller Media har förklarat det inträffade med att två kunder har varit registrerade med samma telefonnummer. Bolaget har avregistrerat den ena kontakten vilken olyckligtvis inte varit den som önskat bli avregistrerad. Till följd av detta har den spärr genomförd den 10 mars 2021 av anmälaren inte fungerat korrekt.
Det är ostridigt att anmälaren tagit emot SMS-reklam från Aller Media efter det att denne avregistrerat sig. Den förklaring som lämnats, att Aller Media kommit att avregistrera endast en av två kontakter med samma telefonnummer, fråntar inte företaget från ansvaret. Det åligger avsändaren (i detta fall Aller Media) att säkerställa att en avregistrering får avsedd effekt.
Aller Media har därmed överträtt 19 § marknadsföringslagen genom att skicka sms-reklam till en konsument utan dennes samtycke till det.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av NIX-nämnden med ledamöterna Niklas Briselius, Magnus Sjögren, Tina Wahlroth och Eva-Marie Åkesson
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare