Ärenden
Advisa AB
Uttalande 2021-12-14
Dnr 21-182, 21-183, 21-184, 21-185 samt 21-186
Anmälare:
Fem konsumenter
Motpart:
Advisa AB
Frågeställning:
Krav på samtycke vid sms-reklam
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarnas uppgifter
Anmälarna har uppgett att de mottagit obeställd reklam via sms trots att de inte har lämnat sitt samtyckte till det.
Företagets uppgifter
Advisa AB har uppgett att de anlitat ett företag som fått i uppdrag att arbeta med Advisa ABs marknadsföring. Samarbetet är reglerat genom tydligt uppsatta regler för hur marknadsföringen skall gå till. Advisa AB har vidare uppgett att det vid granskning av det inträffade framkommit att samarbetsbolaget köpt anmälarnas telefonnummer av en tredje aktör. Advisa AB har inte godkänt denna transaktion.
Advisa AB har slutligen uppgett att samarbetsbolaget har tagit på sig det fulla ansvaret för det inträffade, att samarbetsbolaget inte kommer att använda sig av denna tredje aktör igen samt att samtliga framtida utskick mot listor skall godkännas av Advisa AB.
NIX-nämndens bedömning
Krav på samtycke vid sms-reklam
Enligt 19 § marknadsföringslagen är det förbjudet att skicka sms-reklam till konsument såvida denne inte givit sitt samtycke till det.
Det finns dock undantag från huvudregeln i marknadsföringslagen. Marknadsföraren får kontakta en konsument om denne aktivt valt att ange sig mobiltelefonnummer för kundkontakt, eller om det föreligger ett etablerat kundförhållande mellan konsumenten och marknadsföraren eller med dennes uppdragsgivare. Konsumenten ska även ha informerats om att uppgifterna kan komma att användas i marknadsföringssyfte via mobiltelefon och fått möjlighet att avböja att uppgifterna används för detta ändamål.
Det är ostridigt att Advisa AB har skickat sms-reklam till anmälarna utan att dessa gett sitt samtycke till det. Av underlaget framgår att Advisa AB har anlitat en extern aktör för marknadsföring åt Advisa AB och att det är denna aktör som skickat sms-reklam för Advisa AB. Det framgår även av underlaget att Advisa AB i avtalet med den externa aktören särskilt reglerat hur marknadsföringen skall utföras och att sms-reklamen som skickats varit i strid med dessa riktlinjer. Mot bakgrund av detta finner NIX-nämnden att Advisa AB vidtagit erforderliga åtgärder och att bolaget, denna gång, inte ska hålals ansvarigt för det inträffade. Respekrive anmälan lämnas därför utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendena avslutade.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare