Ärenden
Nordiska Inglasningar AB
Uttalande 2021-12-14
Dnr 21-188
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Nordiska Inglasningar AB
Frågeställning:
Krav på samtycke vid sms-reklam.
NIX-nämndens beslut:
Nordiska Inglasningar AB har brutit mot 19 § marknadsföringslagen då sms-reklam skickats till konsument utan dennes samtycke
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han mottagit obeställd reklam via sms trots att han inte har lämnat samtyckte till det.
Företagets uppgifter
Nordiska Inglasningar AB har underlåtit att uttala sig i ärendet
NIX-nämndens bedömning
Krav på samtycke vid sms-reklam
Enligt 19 § marknadsföringslagen är det förbjudet att skicka sms-reklam till konsument såvida denne inte givit sitt samtycke till det.
Av underlaget framgår att konsumenten invänt mot att få fortsatt sms-reklam från Nordiska Inglasningar AB.
Det finns dock undantag från huvudregeln i marknadsföringslagen. Marknadsföraren får kontakta en konsument om denne aktivt valt att ange sig mobiltelefonnummer för kundkontakt, eller om det föreligger ett etablerat kundförhållande mellan konsumenten och marknadsföraren eller med dennes uppdragsgivare. Konsumenten ska även ha informerats om att uppgifterna kan komma att användas i marknadsföringssyfte via mobiltelefon och fått möjlighet att avböja att uppgifterna används för detta ändamål.
Eftersom Nordiska Inglasningar AB har underlåtit att uttala sig i ärendet lägger NIX-nämnden anmälarens uppgifter till grund för sin bedömning i ärendet.
Av anmälarens uppgifter framgår att Nordiska Inglasningar AB skickat sms-reklam till anmälaren utan att denne samtyckts till detta. Något undantag har inte visats tillämpligt i ärendet. Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att Nordiska Inglasningar AB agerat i strid med 19 § marknadsföringslagen genom att skicka sms-reklam utan konsumentens samtycke. Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare