Ärenden
Centomila AB
Uttalande 2021-12-17
Dnr 21-205
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Centomila AB
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon.
NIX-nämndens beslut:
Centomila AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-telefon
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Centomila AB trots att hans telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-telefon.
Företagets uppgifter
Centomila AB har uppgett att företaget samtalet varit ett misstag som berott på brister i systemet. Företaget har även uttryckt att de beklagar det inträffade samt att de brister som uppdagats har åtgärdats.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i NIX spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon. Av underlaget i ärendet framgår att Centomila AB har kontaktat anmälaren i marknadsföringssyfte trots att telefonnumret varit registrerat i spärregistret NIX-telefon. Omständigheterna har inte varit sådana att något undantag kan anses tillämpligt i ärendet. Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att Centomila AB agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare