Ärenden
Effective Communication Dnr AB
Uttalande 2021-12-17
Dnr 21-207
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Effective Communication Dnr AB
Frågeställning:
Tysta samtal och god sed vid direktmarknadsföring
NIX-nämndens beslut:
Anmälan lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att hon ett flertal gånger har blivit uppringd av Effective Communication Dnr AB men när anmälaren har svarat i telefonen är det ingen där.
Företagets uppgifter
Effective Communication Dnr AB har uppgett att de har kontaktat anmälaren på uppdrag av ett företag hos vilket hon är kund. Företaget har uppgett att anmälaren inte svarat i telefonen under något av dessa försök och att något så kallat tyst samtal eller tappat samtal således inte har skett. Till stöd för detta har Effective Communication Dnr AB bifogat ett utdrag från deras samtalslogg som visar tre stycken samtal utan svar, inga samtal med svar och inga tappade samtal.
NIX-nämndens bedömning
Tysta samtal
Ärendet rör så kallade tysta samtal från företag till konsument. Sådana tysta samtal strider mot god sed vid direktmarknadsföring. Av Swedmas Etiska regler för försäljning och marknadsföring över telefon till konsument följer att uppringaren efter ett sådant tyst samtal ska ringa upp konsumenten, denna gång med en agent och förklara varför det första samtalet var tyst. Det framgår av den samtalslogg som presenterats i ärendet att Effective Communication Dnr AB gjort tre kontaktförsök till anmälaren och att inget av dessa tappades. Detta får anses ge stöd för Effective Communication Dnr ABs inställning i frågan. NIX-nämnden gör därför bedömningen att Effective Communication Dnr ABs agerande inte varit i strid med Swedmas Etiska regler för försäljning och marknadsföring över telefon till konsument. Ärendet lämnas utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens ordförande i samråd med nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare