Ärenden
Sambla
Uttalande 2021-12-17
Dnr 21-215
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Sambla
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon.
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Sambla trots att hans telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-telefon.
Företagets uppgifter
Sambla har uppgett att anmälaren samtyckt till att Sambla kontaktar honom i marknadsföringssyfte. Sambla har uppgett att anmälaren i samband med att han anmält sig till en tävling har kryssat i en ruta genom vilken det framgår att samtycke ges till att Sambla kontaktar tävlingsdeltagaren i marknadsföringssyfte.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i NIX spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon. I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad. Av underlaget framgår att Sambla har kontaktat anmälaren i marknadsföringssyfte trots att dennes telefonnummer varit registrerat i spärregistret NIX-telefon. Det framgår emellertid även att anmälaren genom en tävlingsanmälan samtyckt till att Sambla kontaktar honom i marknadsföringssyfte. Undantaget som anges i reglerna för NIX-telefon om att konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande är således tillämpligt. NIX-nämnden bedömer att Samblas agerande inte står i strid med 21 § marknadsföringslagen. Ärendet lämnas utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare