Ärenden
Hallon
Uttalande 2022-02-04
Dnr 21-251
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Hallon
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon.
NIX-nämndens beslut:
Hallon har överträtt 21 § marknadsföringslagen genom att rikta reklam mot en konsument som tydligt motsatt sig det.
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har denna har blivit uppringd av Hallon den 17 november 2021 trots att dennes telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-telefon samt att anmälaren tidigare har bett Hallon att inte ringa.
Företagets uppgifter
Hallon har uppgett att ett av Hallons callcenter har kontaktat anmälaren då anmälaren den 13 juli 2021 lämnat sitt samtycke att bli kontaktad genom att delta i en internettävling där vinsten var en skidresa. Hallon har i sitt yttrande bifogat länk till tävlingen som visar hur villkoren presenterades för konsumenter. Enligt villkoren accepterar en tävlande kontakt från de listade företagen. Hallon har slutligen uppgett att anmälaren i samband med anmälan till NIX-nämnden är avregistrerad och inte kommer att kontaktas igen.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i NIX spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon. I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Hallon har menat att samtycke lämnats av anmälaren och att ingen överträdelse av reglerna för NIX-telefon har skett.
I detta fall lämnas samtycke genom ett klick, då tävlanden accepterar villkoren. Det finns ingen möjlighet att kryssa ur företag som den tävlande inte vill lämna samtycke till, det finns ej heller en möjlighet att med ett klick kryssa ur alla företagen som listas som sponsor i tävlingen.
För att ett samtycke ska vara giltigt är det inte tillåtet att använda förikryssade rutor. Det får heller inte vara märkbart svårare att återkalla eller begränsa samtycket som det var att lämna det. Det nu åberopade samtycket är således inte giltigt då det varit betydligt svårare att återkalla eller begränsa detta än det var att lämna det.
Då anmälarens telefonnummer var infört i NIX-telefon och inget undantag föreligger så bedömer NIX-nämnden att Hallon har överträtt 21 § marknadsföringslagen genom att rikta reklam mot en konsument som tydligt motsatt sig det.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare