Ärenden
Svenskt Mäklarcentrum AB
Uttalande 2022-02-25
Dnr 21-274
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Svenskt Mäklarcentrum AB
Frågeställning:
Marknadsföring per post till konsument med Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Svenskt Mäklarcentrum AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han mottagit oadresserad reklam från Svenskt Mäklarcentrum AB den 6 december 2021 trots att han tydligt motsatt sig detta.
Företagets uppgifter
Svenskt Mäklarcentrum AB har underlåtit att yttra sig i ärendet.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via utskick till konsumenter med Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
NIX-nämnden baserar sin bedömning på det underlag som kommit in till nämnden. Då företaget har underlåtit att yttra sig i ärendet låter NIX-nämnden anmälarens uppgift ligga till grund för bedömningen.
Svenskt Mäklarcentrum AB har agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen genom att skicka oadresserad reklam till en konsument som placerat en Nej Tack-skylt på brevinkastet.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare