Ärenden
HusmanHagberg
Uttalande 2022-02-22
Dnr 22-009
Anmälare:
En konsument
Motpart:
HusmanHagberg
Frågeställning:
Marknadsföring per post till konsument med Nej Tack-skylt.
NIX-nämndens beslut:
HusmanHagberg Solna har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig det.
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han mottagit oadresserad reklam från HusmanHagberg Solna trots att han tydligt motsatt sig detta.
Företagets uppgifter
HusmanHagberg Solna har underlåtit att yttra sig i ärendet.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via utskick till konsumenter med Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
NIX-nämnden baserar sin bedömning på det underlag som kommit in till nämnden. Eftersom HusmanHagberg Solna har underlåtit att uttala sig i ärendet lägger NIX-nämnden anmälarens uppgifter till grund för sin bedömning i ärendet.
Av anmälarens uppgifter framgår att HusmanHagberg Solna skickat oadresserad reklam till honom trots att han har en Nej Tack-skylt uppsatt på sin brevlåda. NIX-nämnden finner mot bakgrund av detta att HusmanHagberg Solna agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen genom att skicka oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig det.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare