Ärenden
HelloFresh Sweden AB
Uttalande 2022-03-16
Dnr 22-016
Anmälare:
En konsument
Motpart:
HelloFresh Sweden AB
Frågeställning:
Utdelning av adresserad reklam till konsument som tydligt motsatt sig det.
NIX-nämndens beslut:
HelloFresh Sweden AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då företaget delat ut adresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta.
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han den 21 december 2021 mottagit adresserad direktmarknadsföring frånHelloFresh Sweden AB trots att han efter ett tidigare utskick kontaktat företaget och begärt att de skall sluta skicka sådana erbjudanden till honom.
Företagets uppgifter
HelloFresh Sweden AB har uppgett att de ser mycket allvarligt på det inträffade samt att de initierat en granskning för att klargöra hur det inträffade kunnat ske. HelloFresh Sweden AB har vidare uppgett att de kontinuerligt arbetar med att säkerställa att deras verksamhet är i enlighet med gällande rätt.
NIX-nämndens bedömning
Adresserad direktreklam till konsumenter i NIX adresserats spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta.
Det är i ärendet ostridigt att anmälaren mottagit adresserad direktreklam trots att han tidigare tydligt motsatt sig detta. Något undantag har inte visats tillämpligt i ärendet. Mot bakgrund av detta finner NIX-nämnden att företaget agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen då företaget delat ut adresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig det.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare