Ärenden
PostNord Sverige AB
Uttalande 2022-03-25
Dnr 22-032
Anmälare:
En konsument
Motpart:
PostNord Sverige AB
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej tack-skylt.
NIX-nämndens beslut:
Postnord Sverige AB har agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen genom att rikta reklam mot en konsument som tydligt har motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han tagit emot oadresserad reklam från PostNord Sverige AB (Postnord) den 26 januari 2022 trots att han med en Nej tack-skylt på sin brevlåda visat att han inte ville ha oadresserad reklam.
Företagets uppgifter
Postnord har uppgett att de har kontrollerat anmälarens postlåda samt uppmärkning i aktuellt system och båda har en tydlig märkning av ”Nej tack till reklam”. Postnord har beklagat det inträffade och har uppgett att åtgärder har vidtagits på utdelningskontoret.
NIX-nämndens bedömning
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Av underlaget framgår att Postnord delat ut oadresserad reklam till ett hushåll med Nej tack-skylt på brevlådan. NIX-nämnden finner att Postnord agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen genom att rikta reklam mot en konsument som tydligt motsatt sig det.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare